Bizbike fietst vlot van 0 naar 10 miljoen in vier jaar tijd

De theorie over hoe je de strategie voor je bedrijf bepaalt, ligt bij een belezen man als Louis Vanhove op het nachtkastje als laatavondlectuur. Het brein achter de elektrische fietsen van Bizbike maak je niks wijs. Hij was zonder twijfel de grootste criticus bij het begin van onze laatste Strategy Re-Treat, al is hij vandaag evangelist van slimme pauzes.

Zijn eerste grote slag haalde Louis binnen toen hij nog student was. Een snotneus met een pintje en grootste plannen, die zich op café plots op de stoel naast die van de marketing manager van Het Laatste Nieuws bevond. Daar en dan verkocht hij de man een idee ter grootte van 500 scooters met een retro tintje. “Mooi meegenomen bijverdienste als student”, grinnikt Louis. En zo was hij vertrokken.
Scooters ruimden met de jaren baan voor e-bikes — letterlijk. Louis wisselde het geweer van schouder en deed de krant een nieuw voorstel dat wat minder luid ronkte. Helaas: weinig gehoor aldaar. “Ik ben dan maar naar Mediahuis gestapt. Nog voor Bizbike goed en wel opgestart was, hadden we een contract vast.”

 

 

Van 0 naar 15 000 fietsen in vijf jaar tijd
In het eerste jaar gingen er zo’n 2000 fietsen over de toonbank, vandaag verkoopt Bizbike er 15 000 per jaar aan bedrijven die verder op hun beide oren kunnen slapen. “We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken”, legt Louis uit. “Onze 15 techniekers komen herstellingen aan huis doen, zodat je je fiets geen week kwijt bent. Je plant je afspraak zelf in via de website, op een moment dat jou uitkomt. Wij hebben alle onderdelen op stock, dus je kunt meteen weer de baan op.”


Van ambitieuze student naar hofleverancier van fietsen voor al het personeel van Delhaize, da’s geen kleintje. Het doet alvast vermoeden dat de strategie achter Bizbike wel snor zit. Waarom dan toch meegaan op Strategy Re-Treat? “Eerlijk?”, vraagt Louis rethorisch, “omdat ik kritisch was. Ik hoorde lovende woorden van deelnemers, maar kon moeilijk geloven dat twee dagen off-grid gaan een meerwaarde zou zijn. Ik wou het wel eens zien.”

Een ongelovige Thomas dus, die liever zelf de proef op de som neemt dan bevriende alumni op hun woord te geloven. Al was dat aanvankelijk ook maar met medium enthousiasme. “Ik zag er tegenop om mijn gsm af te geven en niet bereikbaar te zijn. Bovendien wordt de planning niet meegedeeld. Ik vond dat ongelooflijk ambetant. Wanneer gaan we lunchen? Wat wordt de volgende sessie? Geen idee. Ik voelde mij aan mijn lot overgelaten.”

Niet voor lang, gelukkig, want dat niet-weten en niet-gsm’en werkte voor Louis vreemd genoeg bevrijdend. “Uiteindelijk heeft het maar twaalf uur geduurd voor ik overtuigd was. Die eerste namiddag had ik al een eerste mind-blowing moment. Ik liep al twee jaar te tobben over onze strategie: moest ik voor customer intimacy blijven gaan of toch operational excellence kiezen? Ik had er al met een heleboel mensen over gepraat, maar kwam nooit tot een antwoord.”
Door de oefening gefocust te doen, de juiste vragen te stellen, de tijd te nemen er over na te denken en vooral ook feedback te krijgen van de groep, werd het plots heel erg duidelijk: “De focus van Bizbike moet liggen op strakke, gestroomlijnde processen.” Toch operational excellence, dus.

 

“Re-Treated neemt elke afleiding weg. Je weet zelfs niet hoe laat het is. Dat zorgt ervoor dat je in een soort cocoon zit met heel interessante mensen rond jou en de juiste methodieken om te werken aan je bedrijf.”

Geen makkelijke beslissing, want het betekent voor Louis dat hij zijn kar moet keren. In de plaats van klanten tot in de puntjes te soigneren, zoals Bizbike tot nu toe deed, verschuift de focus voortaan naar het polijsten van processen zodat klanten maar op de knop hoeven te drukken.
Niet dat die ommeslag Louis vaart doet minderen: amper een maand na de Strategy Re-Treat heeft hij al een aantal beslissingen genomen die resultaten opleveren. Louis: “Om onze fietsen nog makkelijker tot bij de klant te krijgen, hebben we iemand aangenomen die al die processen nog verder uitpuurt. De customer intimacy-strategie die we tot nu toe hanteerden, maakte dat we soms gefrustreerd waren omdat we niet iedereen even goed konden bedienen. Die spanning is intussen grotendeels weggewerkt, enkel en alleen omdat we de focus verlegd hebben en procesmatig werken.”

Mind explosions
Re-Treated gaat over inzichten en prioriteiten stellen, maar uiteindelijk ook over waar je je tijd aan spendeert. Louis: “Ik ben zeven jaar zelfstandig, en ik heb nog nooit stilgestaan bij wat ik doe, hoe of waarom — tenzij misschien eens een halfuur in de auto.” Het feit dat je tijd en ruimte hebt om na te denken, zorgt er volgens Louis ook voor dat er veel betere ideeën naar voren komen. “Ik denk dat veel mensen tijdens deze Re-Treat nieuwe ideeën gehad hebben, sommigen zelfs mind explosions.”

“Doordat ik voortdurend bezig ben en geconnecteerd ben, heb ik alleen aandacht voor de kleine dingen in plaats van de grote. Ik denk dat elke ondernemer af en toe afstand moet nemen van de routines, de rush, en zich even moet terugtrekken. Liefst niet alleen, maar met anderen, om over de grote vragen na te denken, stil te staan en te kijken naar hoe het anders en beter kan.”
Want in die groepsdynamiek schuilt volgens Louis het laatste geheime wapen van de tweedaagse. “Je leert mensen kennen op hetzelfde niveau, met dezelfde denkwijze, dezelfde ambities. Dat zorgt voor een serieuze brok energie. Ik voelde me zo nauw verbonden met de groep dat ik de “cafard” had toen ik vertrok. Dat was echt eeuwen geleden.”


Deze website maakt gebruik van cookies De website van Bizbike bvba gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten